XIII Mostra de Cinema Africà al Museu del Cinema

Aquest any el cicle consta d'una pel·lícula Senegalesa, una de Burkinesa, una de Tunisenca i una coproducció entre França, Nigèria i el Camerun. Totes quatre tenen com a punts en comú que estan protagonitzades per dones. Les sessions seran els divendres 2,9, 16 i 23 de febrer, a les 19.30 al Museu del Cinema. L'entrada és gratuïta.

divendres 9 de febrer de 2018

L'Aliança Francesa i el Museu del Cinema organitzen des de fa tretze anys una "Mostra de Cinema Africà". La mostra pretén oferir a l'espectador una sèrie de materials inèdits que mostrin el continent Africà a través dels ulls i les càmeres dels seus directors i directores. El desenvolupament del cinema com a indústria i com a mitjà d'expressió a l'Àfrica varia segons els països colonitzadors de cada àrea, però la producció cinematogràfica africana és abundant i interessant alhora que desconeguda. En aquesta edició s'han escollit quatre pel·lícules que tenen com a protagonistes les dones africanes. Són quatre ficcions que ens permetran conèixer aquesta filmografia massa vegades oblidada.

La primera sessió serà el divendres 2 de febrer i es projectarà la pel·lícula senegalesa Madame Brouette (L´Extraordinaire destin de Madame Brouette) de Moussa Sene Absa. El film narra la història de Mati, coneguda com a "Madame Brouette" lluita per tirar endavant la seva filla dels barris pobres de Dakar, i la seva amiga Ndaxté, que fuig d'una relació violenta. Mati, somia en muntar un petit restaurant per poder-se guanyar dignament la vida perquè no vol saber res dels homes. El destí fa que conegui a en Naago, un policia encantador, però un matí quan aquest surt de casa és assassinat i Mati esdevé la principal sospitosa pel fet de ser la seva amant. Embarassada, busca una sortida que li garanteixi un futur.

El divendres 9 de febrer la protagonista serà L'oeil du cyclone (L'ull del cicló) del cineasta burkinès Sékou Traoré. El film versa al voltant de la figura d'Emma, una jove advocada, filla de l'antic responsable comercial d'una societat d'extracció de diamants. Quan era petita va haver de ser evacuada amb tota la seva família durant l'ocupació de les zones mineres per un moviment rebel que no dubtava a cometre les pitjors atrocitats. Un dia, el president del col·legi d'advocats demana a Emma d'assegurar la defensa de Blackshouam, un rebel capturat per l'armada.

El film À peine j'ouvre les yeux (A penes obre els ulls) es podrà veure el divendres 16 de febrer. La pel·lícula, dirigida per la cineasta tunisenca Leyla Bouzit, ens situa uns mesos abans de la revolució, Farah obté el batxillerat. Els seus pares volen que esdevingui metgessa però la jove, cantant d'un grup de rock, descobreix la vida nocturna, el romanticisme i les seves vibracions. Però Hayet, la seva mare, que coneix molt bé les prohibicions de Tunísia envers les dones, es preocupa molt per ella.

La darrera sessió serà el 23 de febrer i ens farà viatjar per diversos països. Es projectarà Hope de Boris Lojkine, una coproducció entre França, Nigèria i el Camerun; la pel·lícula narra la història de Léonard, un home que fuig de Camerun, i de Hope, una dona que ho fa de Nigèria. Apropats per l'atzar després d'haver travessat el Sàhara, quan arriben a Marroc han de fer front a la injustícia, al racisme i la violència. Desconfiats al principi, aprendran a conèixer-se i estimar-se, i junts intentaran travessar les diverses proves que els reserva el viatge entre el sud de Marroc i Europa.

Tots els films es projectaran en versió original subtitulada al castellà.

Recordem que totes les projeccions són gratuïtes i l'aforament és limitat. L'assignació de places es farà per estricte ordre d'arribada.