La silueta per a teatre d'ombres occidental: El diablo de la cesta del fons del Museu del Cinema s'exposarà al MNAC.

dijous 30 de juny de 2016

"Ramon Casas i les ombres xineses d'Els Quatre Gats. Pràctiques heterodoxes" és una exposició comissariada per Francesc Quílez que tindrà lloc al Museu Nacional d'Art de Catalunya des del 29 de juny al 27 de novembre de 2016. L'exposició es realitza a partir de la col·lecció excepcional d'obres de Casas que conserva el museu; aquesta col·lecció s'ha vist enriquida recentment amb un ingrés molt original, rar i singular: un grup de 12 ombres xineses dibuixades per Casas. Aquest descobriment documenta el contacte de Ramon Casas amb pràctiques artístiques molt populars que, seguint el model dels cabarets i cafès - teatre parisencs, van assolir una gran difusió en els medis bohemis barcelonins, entre elles en un lloc preferent hi trobem els espectacles d'ombres xineses.

Per aquesta exposició el MNAC ha sol·licitat la sessió de la peça del fons Museu del Cinema Col·lecció Tomàs Mallol. Es tracta de la silueta per a teatre d'ombres occidental i el llibret de diàlegs per a teatre d'ombres: "El diablo de la cesta". La silueta que representa un dimoni amb una forca a la mà i un cistell a l'esquena amb quatre persones a dins que es lamenten, és el protagonista d'una història en vers titulada "El diablo de la cesta. Pieza en un acto para representarse en sombras". Editat el 1864 a Barcelona, aquest guió de 8 pàgines dóna fe de la popularitat de l'espectacle d'ombres i de les històries que narrava, durant el segle XIX al nostre país.

El Museu del Cinema intenta amb cessions i acords com aquesta difondre la seva col·lecció més enllà de la seva pròpia exposició permanent i treballar amb xarxa amb altres museus i institucions culturals.