El Museu del Cinema adquireix la col·lecció de precinema i cinema infantil Francesc Junyent

Incorporarà al seu fons 791 objectes, com llanternes màgiques, plaques de vidre o joguines relacionades amb la imatge en moviment. Alguns dels objectes s’exposaran a partir del 27 de juny, en una exposició temporal dedicada a la llaterna màgica, i d’altres quedaran exhibits al Museu de manera estable

divendres 7 d'abril de 2017

L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas; el director del Museu del Cinema, Jordi Pons; el gerent de la Fundació Museu del Cinema, Joan Boadas, i la vídua de Francesc Junyent, Elionor Vilanova, han presentat aquest matí l’adquisició per part del Museu del Cinema de la Col·lecció Francensc Junyent de precinema i cinema infantil. Alguns dels objectes s’exposaran en la propera exposició temporal que es dedicarà a la llanterna màgica i que s’inaugurarà el proper 27 de juny. Altres objectes quedaran exhibits properament de manera estable a l’exposició permanent del Museu.

El Museu del Cinema incorpora, així, 791 objectes de la col·lecció que està composta per dos grans apartats precinema i cinema infantil. L’apartat de precinema està dedicada principalment a la llanterna màgica (23 llanternes i 173 plaques de vidre), tot i que també hi ha altres elements relacionats amb el teatre d’ombres, la imatge en moviment o la fotografia esteroscòpica (161 elements). La part de cinema infantil, composta per 410 elements, esta en bona part dedicada als productes derivats de la marca de Cine NIC i també conté un bon nombre de joguines relacionades amb la imatge en moviment, ja siguin projectors, com joguines variades.

L’alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, ha volgut destacar que “els fons i les col·leccions patrimonials que conserva el Museu del Cinema no ha parat de créixer, des que el 1994 l’Ajuntament va comprar la Col·lecció Tomàs Mallol per crear el Museu i avui amb la incorporació d’aquest fons, se’n reforça l’excel·lència”, també ha remarcat que “no es podia deixar escapar l’oportunitat que el Museu disposés d’una col·lecció de precinema feta amb rigor i estima pel patrimoni cinematogràfic i que a més està feta a Catalunya”. L’alcaldessa també ha agraït a Elionor Vilanova, vídua de Francesc Junyent, el fet d’haver ofert al Museu la possibilitat d’adquirir la col·lecció i les facilitats donades per fer-ho possible.

El Museu del Cinema destaca per tenir una de les col·leccions de precinema i de cinema dels primers temps més importants i singulars del món. “Amb l’ingrés de la Col·lecció Francesc Junyent, perfectament conservada, el Museu millora quantitativament i qualitativa aquest àmbit i en conseqüència reforça el nivell d’excel·lència de les seves col·leccions, especialment en l’apartat dedicat a la llanterna màgica”, ha manifestat el director del Museu del Cinema, Jordi Pons.

Francesc Junyent fou professor d’ensenyament secundari i tingué al llarg de la seva vida una gran activitat de divulgació cultural, que el portà a fundar i a presidir entitats culturals del Bages, a ser autor de diversos llibres de divulgació del patrimoni històric, artístic i natural, especialment de la comarca del Bages. Fou amic de Tomàs Mallol i fruit d’aquesta amistat va néixer l’interés de Junyent pel precinema i la decisió de començar aquesta col·lecció.

DOSSIER DE PREMSA (PDF 1,03 Mb)